GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Ο Σάιμον Μακ Μπέρνι φέρνει την τροπική υγρασία του Αμαζονίου στη Στέγη

«Το θέατρο ήταν πάντοτε μια συλλογική εμπειρία, από την αρχαία Επίδαυρο μέχρι σήμερα. Σε οδηγεί ν' ακολουθήσεις έναν άνθρωπο, να ...


«Το θέατρο ήταν πάντοτε μια συλλογική εμπειρία, από την αρχαία Επίδαυρο μέχρι σήμερα. Σε οδηγεί ν' ακολουθήσεις έναν άνθρωπο, να νιώσεις την ιστορία του, να μοιραστείς το συναίσθημά του, να μπεις στην θέση του. Αυτό θέλω και από το κοινό της παραστασης : Να ζήσει μια εμπειρία» . Αυτά ανέφερε στους Έλληνες δημοσιογράφους ο ιδρυτής της θρυλικής ομάδας Complicite, Σάιμον Μακ Μπέρνι, δίνοντας το στίγμα της πιο πρόσφατης παράστασης του με τίτλο «The Encounter» («Η Συνάντηση») την οποία παρουσιάζει από 1 έως 3 Απριλίου, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Μια «εξωτική» εμπειρία προηγμένης τεχνολογίας που υπόσχεται να μας μεταφέρει στα τροπικά δάση του Αμαζονίου και του υποσυνείδητου. Ξεναγός σε αυτή την «παιγνιώδη τελετουργία» είναι ο ίδιος ο σκηνοθέτης αυτοπροσώπως που προκαλεί το κοινό να συναντηθεί, με τη φύση, το χρόνο, τη μνήμη, τον πολιτισμό αλλά και με τον ίδιο του τον εαυτό.

«Σε αυτή την παράσταση θέλω να ερευνήσω ποιοι είμαστε, που ανήκουμε, τι είναι αληθινό και τι όχι μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον» εξήγησε ο Μακ Μπέρνυ. «Ο ήρωας μου έχει χάσει τον προσανατολισμο του όχι μόνο τον εξωτερικό αλλά και τον εσωτερικό. Δεν ξέρει που βρίσκεται στο χώρο και το χρόνο. Πρέπει να συναντήσει τον ίδιο του τον εαυτό και να τον κατανοήσει. Να αρνηθεί τις βεβαιότητες του δυτικού πολιτισμού και να καταλάβει ποιος πραγματικά είναι μέσα σε ένα άλλο πλαίσιο, τη ζούγκλα του Αμαζονίου. Σε ενα αντίστοιχο ταξίδι καλώ και τον θεατή της παράστασης. Να βιώσει μία περιπέτεια, μίαν άλλη Οδύσσεια όπως αυτή του ήρωα μου» συμπλήρωσε.

Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα «Amazon Beaming» του Ρουμάνου συγγραφέα Petru Popescu, που περιγράφει την αληθινή ιστορία του φωτορεπόρτερ του περιοδικού National Geographic, Λόρεν Μακ Ιντάιρ. Σε μια αποστολή, το 1969, ο Μακ Ιντάιρ χάθηκε στα τροπικά δάση μεταξύ Περού και Βραζιλίας, καθώς αναζητούσε τη μυθική κοίτη του Αμαζονίου. Διασώθηκε από τους ιθαγενείς μιας άγνωστης φυλής και μυήθηκε, μέσω των τελετουργιών τους, σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία διεύρυνσης της συνείδησης.

Κάτι ανάλογο επιθυμεί και για τους θεατές ο Μακ Μπέρνι. Το μόνο που τους ζητά είναι να φορέσουν ακουστικά. Και αυτό διότι ο διακεκριμένος σχεδιαστής ήχου Γκάρεθ Φράι, αξιοποιώντας την προηγμένη αμφιωτική τεχνολογία (binaural technology), δημιουργεί μια 3D-audio συνθήκη ακρόασης του ηχοτοπίου του αρχέγονου -και σήμερα απειλούμενου- οικοσυστήματος του Αμαζονίου.

«Οι σύγχρονοι άνθρωποι έχουν μάθει να ζουν στην απομόνωση και αποφάσισα να δώσω έμφαση σε αυτό. Με τη χρήση των ακουστικών στην παράσταση δημιουργείται μία παραδοξότητα: ενώ βρίσκεσαι σε μία συλλογική διαδικασία αυτομάτως απομονώνεσαι και αναπτύσσεις μια προσωπική σχέση με το θέαμα».

Ανήσυχος ερευνητής της θεατρικής αφήγησης, της νέας τεχνολογίας και της οπτικοακουστικής φόρμας, ο Βρετανός δραματουργός, σκηνοθέτης και ηθοποιός μιλώντας για την δουλειά του είπε:

«Κάθε φορά που ξεκινάω μια παράσταση , δεν ξέρω τι είναι αυτό που θα κάνω και ποιο θα είναι το τελικό αποτέλεσμα. Υπάρχουν άλλοι σκηνοθέτες που είναι πιο αποδοτικοί από εμένα. Σκηνοθετούν έξι ή οκτώ παραστάσεις μέσα στο χρόνο. Εγώ δεν μπορώ να το κάνω αυτό. Γιατί κάθε έργο που δημιουργώ είναι μία προσπάθεια να κατανοήσω ή να ανακαλύψω κάτι καινούριο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά ξεκινώ από την αρχή... Εκθέτω τον εαυτό μου μπροστά σε κάτι που δεν ξέρω καθόλου». Για εκείνον, η δύναμη του θεάτρου έγκειται στη δυνατότητα να συγκινεί τους ανθρώπους. Κι αυτό επιδιώκει και ο ίδιος με τις παραστάσεις του, καθώς όπως είπε- «ό,τι συμβαίνει επί σκηνής γίνεται πραγματικό μόνο μέσα από τη φαντασία των θεατών. Εκείνοι δίνουν μορφή στην ιστορία και όχι ο αφηγητής».

Οπως παραδέχτηκε «υπάρχουν περίοδοι που με ενοχλεί πολύ ο,τι συμβαίνει γύρω μου και θέλω να επιτεθώ με τα έργα μου. Να επιτεθώ για παράδειγμα στη σημερινή βρετανική κυβέρνηση του Κάμερον. Είναι ανόητοι, άσχετοι και καταστρέφουν τη χώρα. Δεν τους έχω καμιά εμπιστοσύνη» τόνισε ο Βρετανός δημιουργός. Ο ίδιος είναι εναντίον του Brexit.

«Εξάλλου το τσουνάμι του καπιταλισμού πνίγει όλο τον κόσμο . Προτιμώ να είμαι μαζί με τους Ελληνες, τους Ισπανούς, τους Γάλλους πάρα να είμαστε μόνοι μας οι Βρετανοί. Εσείς ζείτε καλύτερα, τρώτε καλύτερα κι έχετε καλύτερη ζωή από μας».

Το «The Encounter» αποτελεί συμπαραγωγή της ομάδας Complicite με το Διεθνές Φεστιβάλ Εδιμβούργου, τη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών και τα θέατρα Barbican (Λονδίνο), Schaubühne (Βερολίνο), Théâtre Vidy-Lausanne (Λωζάννη) και Warwick Arts Centre (Κόβεντρυ).

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση