GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Συναρπάζουν οι κατά Καραντζά «Νεφέλες»

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΑΤΖΕΝΤΑ Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ Ιδιοφυής είναι ο Δημήτρης Καραντζάς!Σε αυτό καταλήγω έχοντας απολαύσει φέτος τέσσερις διαφο...

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΑΤΖΕΝΤΑ

Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ

Ιδιοφυής είναι ο Δημήτρης Καραντζάς!Σε αυτό καταλήγω έχοντας απολαύσει φέτος τέσσερις διαφορετικές δουλειές-προτάσεις του.Βρήκα σπουδαίο τον «Γυάλινο κόσμο» του, έξοχους τους «Βρικόλακές»του,ζηλευτό το «Ξύπνημα της άνοιξής»του και αληθινά συναρπαστικές τις «Νεφέλες»του. Έτρεξα στη Θεσσαλονίκη να δω τον Αριστοφάνη του και κατηφορίζοντας από το Θέατρο Δάσους, σκεφτόμουν ότι ο Καραντζάς είναι ένα ιδιαίτερο εμπνευσμένο και ταλαντούχο πλάσμα. Αλλά και ιδιοφυές. Ο ποιητικός κι απόλυτα σημερινός Αριστοφάνης του είναι κατά τη γνώμη μου, μια ισχυρότατη «νίκη» του, μια και ανεβάζει πια τον πήχη πιο ψηλά από ποτέ! Οι άψογες αισθητικά «Νεφέλες» του, τονίζουν την ποιητικότητα του έργου, φωτίζουν τα βαθιά,ουσιαστικά μηνύματά του, προσφέροντας γέλιο στον θεατή,αλλά μαζί και βαθιά συγκίνηση. Ο Καραντζάς αναδεικνύει τη σπουδαιότητα του Αριστοφάνη και των σημαντικών Νεφελών του,χωρίς να κάνει την παραμικρή ...έκπτωση για να «πιάσει την πλατιά μάζα»,την οποία όμως κερδίζει με την αλήθεια του και την γερή πρόταση που κάνει! Υπήρξαν πλάι μου θεατές που περίμεναν έναν ακόμα «κακοποιημένο»Αριστοφάνη και που φοβόμουν ότι θα «τσινίσουν»στην ποιητική «ανάγνωση»του Καραντζά!Τους συνεπήρε όμως κι αυτούς κι αυτή είναι κατά τη γνώμη μου ισχυρότατη νίκη. Στην παράστασή του... κλαις από τα γέλια,αλλά όχι από «ευκολίες»- «μπαλαφάρες»πρωταγωνιστών! Κλαις απ’τα γέλια με τον τρόπο που έχει καθοδηγήσει τους εξαίρετους ηθοποιούς του να παίξουν σωστά και με μέτρο-δεξιότητα τις κωμικές σκηνές! Όπως συγκινείσαι βαθιά από την ποιητικότητα που «φωτίζει»ο ίδιος και οι συνεργάτες του, που σε πολλά ανεβάσματα «καπελώνεται»ή ...εξαφανίζεται! Είναι ιδιοφυής ο Καραντζάς! Και ο Αριστοφάνης του είναι ένα ακριβό και ξεχωριστό «δώρο»στη θεατρική μας ζωή...

ΜΕ αφορμή την φράση «Οι Νεφέλες γίνονται ό,τι θελήσουν»στήνει ένα ζηλευτό παιχνίδι μεταμορφώσεων και φτιάχνει ένα ετερόκλητο πένθιμο και φαντεζί σύνολο που όπως τονίζει και ο ίδιος δεν παριστάνει τα σύννεφα αλλά καθεμία νεφέλη είναι μια άλλη πιθανότητα, μια άλλη εκδοχή της προβολής του Στρεψίαδη γι’ αυτές.Οι Νεφέλες του,καθόλη τη διάρκεια μεταμορφώνονται, προκειμένου να επιτύχουν το στόχο τους, που είναι να οδηγήσουν τον κεντρικό ήρωα - Στρεψιάδη - να κοιτάξει βαθιά μέσα του, να δει την ύβρη που διαπράττει.Του στήνουν παγίδα ώστε να νομίσει πως μπορεί να ξεφύγει από τους δανειστές του και τις υποχρεώσεις του, μέχρι τελικά να τον κατακρημνίσουν...

ΜΕΓΑΛΟ ΑΤΟΥ στις κατά Καραντζά «Νεφέλες»είναι κατά τη γνώμη μου η αριστοτεχνική μετάφραση του Γιάννη Αστερή.Με αυτή στα χέρια του ο άξιος σκηνοθέτης φτιάχνει μια υποδειγματική παράσταση-πρόταση που καταφέρνει να «ανοίξει»το νου του θεατή και να...ταξιδέψει στην ουσία. «Πάρε στροφές παντού, κι αν πέσεις σ’ αδιέξοδο γρήγορα πιάσε άλλη γραμμή της σκέψης σου»λένε οι Νεφέλες και ο Σωκράτης. «Συνεχώς τυλίγεις τον εαυτό σου γύρω από τη σκέψη σου, μην το κάνεις - άσε το μυαλό σου ελεύθερο στον αέρα να πετάξει σα χρυσό σκαθάρι και δέσε λινή κλωστή στο ποδαράκι του». Σπουδαίος ο λόγος του ποιητή και σημαντικά τα μηνύματά του! Πόσες φορές τα έχουμε ακούσει αλήθεια σε άλλα ανεβάσματα; Σε κάποια σίγουρα ναι, αλλά στα περισσότερα έχουν «καπελωθεί» από «σκηνοθετίτιδες»και φτηνά «τρικάκια».

ΑΛΛΟ ΜΕΓΙΣΤΟ ΑΤΟΥ της παράστασης είναι το λειτουργικό σκηνικό-έκπληξη της Κλειούς Μπομπότη-ένα σοφιστήριο που «αλλάζει»-τροποποιείται-«μεταμορφώνεται» όπως και οι Νεφέλες.Όπως ατού είναι και τα σουρεαλιστικά υπέροχα κοστούμια της άξιας Ιωάννας Τσάμη. Άψογη η κίνηση που δίδαξε ο Τάσος Καραχάλιος, εξαιρετική η μουσική του Ανρί Κεργκομάρ,μοναδικοί οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου. Ξέρει να επιλέγει τους καλύτερους συντελεστές ο Καραντζάς και τους αξιοποιεί με ζηλευτά αποτελέσματα!

ΚΕΝΤΑ υποκριτικά στον Στρεψιάδη του ο σημαντικός Γιώργος Γάλλος. Χαρισματικός πρωταγωνιστής φτιάχνει με δεινότητα τον ήρωα που προσπαθεί να ξεφύγει από τους δανειστές του-ρεσιτάλ υποκριτικής είναι η δουλειά του. Ο Νίκος Καραθάνος «γλεντάει» στον Σωκράτη του και μαζί του «γλεντάει»και το κοινό.Η νίκη του αυτή είναι πιστεύω από τις σπουδαιότερες που έχει καταφέρει μέχρι σήμερα στο είδος αυτό.Αξιοζήλευτος! Για την σημαντική Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ό,τι και να γράψω είναι λίγο-δεν μπορώ να περιγράψω σε λέξεις το τι καταφέρνει στην πρώτη της ουσιαστική αναμέτρηση με τον Αριστοφάνη. «Σαρώνει»τη σκηνή ούσα μια εκ των Νεφελών με ξανθιά-πλατινέ περούκα και μικρά ναζιάρικα «πειραγμένα»πηδηματάκια που έκαναν κι οι υπόλοιπες μέσα στο άκρως σουρεαλιστικό «κοίταγμα»του Καραντζά. Στον Δίκαιο Λόγο μεγαλουργεί.Η ηθοποιός που έχει συγκλονίσει στο δράμα, παίζει κωμωδία λες και το κάνει χρόνια.Έχοντας δουλέψει σκληρά με τον Καραντζά κερδίζει και αυτό το «στοίχημα»με μέτρο,δεινότητα, μαεστρία. Δεν θα προδώσω τι κάνει και κυρίως πως το κάνει,ούτε πως τρέχει μέσα στις κερκίδες με στριγκλή φωνή,με το κοινό να...κλαίει από τα γέλια!Το μόνο που θα γράψω είναι πως η Μεγάλη αυτή Ηθοποιός μπορεί και μας εκπλήσσει ευχάριστα σε κάθε νέα της εμφάνιση-εδώ δε με τον Αριστοφάνη, μας αφήνει αληθινά άφωνους με το επίτευγμά της. Respect που λένε-μόνο αυτό της αξίζει!

ΜΑ στον...Χορό η Καραμπέτη;Ναι,στον Χορό η Καραμπέτη,όπως και οι Αϊδίνη,Καραθάνος, Τζήμου,Ρίζου,Κλίνης,Κολιανδρή,Λούλης, Εξαρχέας,Παπαδόπουλος,Κλίνης,Ανδρουλιδάκη.Έξοχοι όλοι.Και υπέροχοι.Ο Χρήστος Λούλης άψογος στην σημαντική Παράβαση. Η Κολιανδρή στη συντρονίστρια του αγώνα Δίκαιου και Άδικου Λόγου είναι τέλεια-θα σκίσει νομίζω στον Φεϊντό τον χειμώνα! Γερός άσσος της διανομής ο συνεχώς εξελισσόμενος- προικισμένος Αινείας Τσαμάτης:χάρμα οφθαλμών!Αμεσότατος και εξαιρετικά ακριβής.Η Θεοδώρα Τζήμου στον Άδικο Λόγο «τα σπάει». Μην χάσετε τις κατά Καραντζά «Νεφέλες»γιατί πρόκειται για μια δουλειά πολλών καρατίων που μας προτάσσει έναν Αριστοφάνη που αξίζει!

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση