GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Η πιο Λαμπρή μέρα της χριστιανοσύνης...

. Από το http://trifylianews.blogspot.com . Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη και πλουσιότερη σε λαογραφικές εκδηλώσεις γιορτή των Ορθοδόξων Χρισ...

.
.
Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη και πλουσιότερη σε λαογραφικές εκδηλώσεις γιορτή των Ορθοδόξων Χριστιανών. Η λέξη Πάσχα προέρχεται από την εβραϊκή «pesah» που σημαίνει "διάβαση": Οι Εβραίοι γιόρταζαν το Πάσχα σε ανάμνηση της απελευθέρωσής τους από τους Αιγυπτίους και της διάβασης της Ερυθράς θάλασσας, οι Χριστιανοί γιορτάζουν την ανάσταση του Σωτήρα και τη διάβαση από το θάνατο στη ζωή.
Η αντίστοιχη ελληνική λέξη για το Πάσχα είναι Λαμπρή, διότι η ημέρα της Ανάστασης του Χριστού είναι μέρα ευφρόσυνης...
Το Πάσχα είναι κινητή γιορτή και γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας (δηλ. Κυριακή μετά την πανσέληνο του Μαρτίου).

Πληθώρα εθίμων και παραδόσεων αναβιώνουν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που προηγείται του Πάσχα (Μεγάλη Εβδομάδα) σε όλες τις περιοχές του ελληνικού χώρου.

Οι προετοιμασίες για τον εορτασμό της Ανάστασης ξεκινούν από τη Μεγάλη Πέμπτη. Την ημέρα αυτή οι νοικοκυρές κατά παράδοση ετοιμάζουν τα τσουρέκια και βάφουν αβγά με ειδικές βαφές κόκκινου χρώματος. Το αυγό συμβολίζει από την αρχαιότητα την ανανέωση της ζωής και το κόκκινο χρώμα το αίμα του Χριστού. Παλιότερα συνήθιζαν να τοποθετούν το πρώτο κόκκινο αβγό στο εικονοστάσι του σπιτιού για να ξορκίζουν το κακό. Σε κάποια χωριά, πάλι, σημάδευαν το κεφάλι και την πλάτη των μικρών αρνιών με την κόκκινη μπογιά που είχε χρησιμοποιηθεί για το βάψιμο των αβγών. Συνήθιζαν επίσης να φυλάσσουν μία από τις κουλούρες της Μεγάλης Πέμπτης στο εικονοστάσι για να προστατεύονται τα μέλη της οικογένειας από τα μάγια.

Την πιο ιερή μέρα της Μεγάλης Εβδομάδας αποτελεί η Παρασκευή, μέρα κορύφωσης του θείου δράματος με την Αποκαθήλωση από το σταυρό και την Ταφή του Χριστού. Λόγω του πένθους της ημέρας οι νοικοκυρές δεν ασχολούνται με τις δουλειές του σπιτιού, αποφεύγοντας ακόμη και το μαγείρεμα. Με λουλούδια που μαζεύουν ή αγοράζουν, γυναίκες και παιδιά πηγαίνουν στις εκκλησίες για να στολίσουν τον Επιτάφιο. Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται στις εκκλησίες αναπαράσταση της ταφής του Χριστού και το ίδιο απόγευμα η περιφορά του Επιταφίου.

Από το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου ξεκινούν οι ετοιμασίες για το γιορτινό τραπέζι της Ανάστασης και οι νοικοκυρές μαγειρεύουν τη μαγειρίτσα. Λίγο πριν τα μεσάνυχτα οι πιστοί συγκεντρώνονται στις εκκλησίες κρατώντας λευκές λαμπάδες, τις οποίες ανάβουν με το «Αγιο φως», που μοιράζει ο ιερέας. Όταν ο τελευταίος ψάλλει το «Χριστός Ανέστη» οι πιστοί ανταλλάσσουν ευχές και το λεγόμενο «φιλί της Αγάπης». Με το «Αγιο φως» συνηθίζουν να σταυρώνουν το ανώφλι της εξώπορτας των σπιτιών τρεις φορές για καλή τύχη. Κατόπιν κάθονται γύρω από το γιορτινά στρωμένο τραπέζι για να τσουγκρίσουν τα κόκκινα αυγά και να γευματίσουν με την παραδοσιακή μαγειρίτσα.

Το πρωί της Κυριακής σουβλίζεται σε πολλές περιοχές της χώρας ο οβελίας. Σε άλλες πάλι, το κρέας για το πασχαλινό τραπέζι, αρνί ή κατσίκι κατά περίπτωση, ψήνεται στο φούρνο. Μέσα σε εορταστική ατμόσφαιρα ακολουθεί πλούσιο γεύμα και το γλέντι διαρκεί συνήθως μέχρι αργά το βράδυ.

Το χριστιανικό Πάσχα ονομάζεται και "Πάσχα το Καινόν", ενώ το εβραϊκό λέγεται Νομικό Πάσχα.

ΕΒΡΑΙΚΟ ΠΑΣΧΑ

Το Πάσχα προϋπήρχε ως έθιμο στην αρχαία Αίγυπτο, όπου γιόρταζαν την άνοιξη το Πισάχ, δηλ. τη διάβαση του Ήλιου από τον ισημερινό (με άλλα λόγια την εαρινή ισημερία). Από τους Αιγύπτιους πήραν εθιμικά στοιχεία οι Εβραίοι και μαζί το έθιμο του Πάσχα.

Το χριστιανικό Πάσχα διαφέρει από το εβραϊκό. Εως τον 4ο αιώνα μ.Χ. ο γιορτασμός του ήταν κοινός.

Διαφοροποιήθηκε ωστόσο από τους Αποστόλους το 51 μ.Χ., ενώ χριστιανοί και Εβραίοι διαχωρίστηκαν απόλυτα (σε σχέση με τη γιορτή του Πάσχα) μετά την Α' Οικουμενική σύνοδο. Η σύνοδος αυτή επέμενε να γιορτάζουν όλοι οι Χριστιανοί μαζί (Δύσης και Ανατολής) και μάλιστα να γιορτάζουν χρονολογικά μετά το εβραϊκό Πάσχα.

Μετά την αλλαγή του ημερολογίου από τον πάπα Γρηγόριο ΙΓ', τον Οκτώβριο του 1582 και την θέσπιση του "Γρηγοριανού ημερολογίου", σταθεροποιήθηκε η ασυμφωνία όχι μόνο μεταξύ Εβραίων και Χριστιανών αλλά και μεταξύ των Χριστιανικών Εκκλησιών (Ρωμαιοκαθολικών, Προτεσταντών και Ορθοδόξων).

Στοιχεία για το γιορτασμό του Πάσχα από τους Ιουδαίους (Εβραίους) υπάρχουν στο Δευτερονόμιο, όπου ερμηνεύεται η αιτία του τρόπου του γιορτασμού τους.

Η εαρινή ισημερία για τους Εβραίους είναι η 1η Νισάν. Σύμφωνα με την Έξοδο κάθε αρχηγός οικογένειας έπαιρνε στις 10 Νισάν ένα πρόβατο αρσενικό, το οποίο θυσίαζε στις 14 Νισάν στο ναό των Ιεροσολύμων. Όσοι έμεναν έξω από την πόλη, στην επαρχία, δεν ήταν υποχρεωμένοι να εφαρμόσουν αυτό το έθιμο της θυσίας του αρνιού και μπορούσαν να το αντικαταστήσουν με άλλα φαγητά.

Το αρνί που θυσιαζόταν, το έψηναν αργότερα με τον όρο να το φάνε όλο το ίδιο βράδυ. Απαγορευόταν να περισσέψει από το ψημένο αρνί για την επόμενη ημέρα. Κατά τη γιορτή, το βράδυ, οι Εβραίοι άπλωναν στο τραπέζι όλα τα φαγητά, δηλ. το αρνί, τις πικρίδες (είδος πικρών χόρτων), τα άζυμα και το βάμμα. Από όλα αυτά έτρωγαν πρώτα τις πικρίδες και προσεύχονταν. Στη συνέχεια, οι πιο γέροι της οικογένειας διηγούνταν όλη την ιστορία της δουλείας και της απελευθέρωσης από την αιγυπτιακή σκλαβιά και εξηγούσαν το συμβολισμό κάθε είδους φαγητού που βρισκόταν στο τραπέζι. Έτσι, τα άζυμα συμβόλιζαν τη βιαστική φυγή των Εβραίων, τόσο βιαστική ώστε δεν πρόλαβαν να ζυμώσουν. Επίσης οι πικρίδες συμβόλιζαν την πικρία της σκλαβιάς. Σε όλη τη διάρκεια του γιορτασμού υπήρχε ρητή απαγόρευση να φάνε ζυμωμένο ψωμί για εφτά μέρες, ενώ όλοι οι Εβραίοι φορούσαν παπούτσια οδοιπορίας, θέλοντας να συμβολίσουν τη φυγή.

Εκτός από την απελευθέρωση από την Αιγυπτιακή σκλαβιά και το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας, οι Εβραίοι γιόρταζαν με το Πάσχα και την ανοιξιάτικη συγκομιδή. Γι' αυτό όλοι οι αρχηγοί των οικογενειών έφερναν ως τάμα στο ναό των Ιεροσολύμων και ένα δεμάτι κριθαριού. Έτσι κήρυσσαν και τη γιορτή της συγκομιδής και τότε μόνον επιτρεπόταν να φάνε ζυμωμένο ψωμί.

Κατά το Πάσχα, επίσης, έδιναν χάρη σε έναν κατάδικο, συνήθεια που μάλλον εισήγαγαν οι Ρωμαίοι.

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΠΑΣΧΑ

Το Χριστιανικό Πάσχα διαρκεί δύο εβδομάδες: από την Κυριακή των Βαΐων (συμβολίζει την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα) ως την Κυριακή του Θωμά.

Η πρώτη εβδομάδα ονομάζεται Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών, αρχίζει με την Κυριακή των Βαΐων και λήγει το Μεγάλο Σάββατο. Όλη τη Μεγαλοβδομάδα υπάρχει συνήθεια να νηστεύουν οι χριστιανοί και να παρακολουθούν τακτικά τις εκκλησιαστικές λειτουργίες.

Η δεύτερη εβδομάδα του Πάσχα ονομάζεται Εβδομάδα του Πάσχα ή Λαμπροβδομάδα ή Λαμπρή και αρχίζει με την Κυριακή του Πάσχα. Όλες οι ήμερες που ακολουθούν θεωρούνται ημέρες χαράς και διασκέδασης (Διακαινήσιμες και η εβδομάδα ονομάζεται Διακαινησίμου).

ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

Ο προσδιορισμός της Κυριακής του Πάσχα αποτέλεσε περίπλοκο πρόβλημα για τις Εκκλησίες και προκάλεσε σφοδρές έριδες.

Η Α' Οικουμενική σύνοδος της Νίκαιας (325) όρισε ως μέρα του Πάσχα την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί την εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου.

Καθόρισε επίσης ότι, εφόσον η πανσέληνος είναι Κυριακή, το Πάσχα θα γιορτάζεται την αμέσως επόμενη Κυριακή.

Επειδή η πρώτη μέρα της Σελήνης τοποθετείται μεταξύ 8ης Μαρτίου και 5ης Απριλίου, το Πάσχα μπορεί να πέσει στο διάστημα μεταξύ 22ας Μαρτίου και 25ης Απριλίου.

Οι ημερομηνίες αυτές υπολογίζονται με το παλαιό ημερολόγιο (Γρηγοριανό), γιατί μ' αυτό καθορίζεται η εαρινή ισημερία. Για να βρούμε τα όρια μέσα στα οποία γιορτάζεται το Πάσχα, σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο, προσθέτουμε 13 μέρες.

Έτσι βρίσκουμε ότι οι ημερομηνίες του ορθόδοξου Πάσχα κυμαίνονται από τις 4 Απριλίου ως τις 8 Μαΐου. Επειδή για τον καθορισμό του ορθόδοξου Πάσχα η εαρινή ισημερία υπολογίζεται με βάση το παλαιό ημερολόγιο, οι παλαιοημερολογίτες και οι νεοημερολογίτες γιορτάζουν το Πάσχα την ίδια μέρα. Αντίθετα, οι ρωμαιοκαθολικοί και οι προτεστάντες καθορίζουν την εαρινή ισημερία με βάση το νέο ημερολόγιο και γι' αυτό γιορτάζουν συνήθως το Πάσχα μια βδομάδα νωρίτερα από τους Ορθόδοξους.

Το Πάσχα συμβαίνει να γιορτάζεται ταυτόχρονα από τις Δυτικές εκκλησίες και την Ορθόδοξη, όταν η πρώτη πανσέληνος μετά την εαρινή ισημερία πέφτει μετά τις 28 Μαρτίου.

Το Ιουδαϊκό (Εβραικό) Πάσχα γιορτάζεται σήμερα κατά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας, δηλ. μεταξύ 30 Μαρτίου και 27 Απριλίου. Παλιότερα το ιουδαϊκό Πάσχα (γνωστό ως Νομικό Πάσχα) γιορταζόταν σύμφωνα με το Μωσαϊκό νόμο μεταξύ 3ης Απριλίου και 1ης Μαΐου.

Γιατί όμως υπάρχει αυτή η διαφορά στην ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα, αφού πρόκειται για την ίδια χριστιανική γιορτή και δεν υπάρχει καμιά δογματική ή θεολογική διαφορά στο θέμα αυτό;

Ο Χριστός και οι απόστολοι εόρταζαν το Ιουδαϊκό Πάσχα με το οποίο συνδέθηκε και ο Μυστικός Δείπνος. Επειδή οι πρώτοι χριστιανοί, όπως ήταν φυσικό, ήταν Εβραίοι, παρέλαβαν την εορτή αυτή από αυτούς και διατήρησαν το όνομα Πάσχα σε ανάμνηση της Ανάστασης του Κυρίου δηλ. "της διαβάσεως από τον θάνατον στην ζωή" και συμβολικά της "διαβάσεως από του θανάτου της αμαρτίας εις την ζωήν της αλήθειας" και ονομαζόταν σε αντιδιαστολή με το Εβραϊκό Πάσχα "Πάσχα το καινόν".

Κατά τα πρώτα έτη του Χριστιανισμού, οι Ιουδαΐζοντες Χριστιανοί τόνιζαν στην εορτή του Πάσχα το γεγονός της σταύρωσης του Χριστού και επέμεναν να το εορτάζουν την 14η του μήνα Νισάν, μαζί με τους Εβραίους. Αυτό συνέβαινε και με τους "τεσσαρεσκαιδεκατίτες" της Μικράς Ασίας.

Αντίθετα, οι Χριστιανοί άλλων εθνών, τόνιζαν την ανάσταση του Χριστού και συνέδεσαν τον εορτασμό του Πάσχα με την αναστάσιμη ημέρα της εβδομάδας, την Κυριακή, η οποία ακολουθούσε την 14η του μήνα Νισάν, με την έννοια ότι το Χριστιανικό Πάσχα δεν ήταν δυνατόν να προηγείται ή και να συμπίπτει με το εβραϊκό Πάσχα. Μόνο οι εκκλησίες της Μικράς Ασίας επέμεναν στην Iουδαϊζουσα παράδοση, ενώ όλες οι άλλες τοπικές εκκλησίες εόρταζαν το Πάσχα μετά το Iουδαϊκό και σε ημέρα Κυριακή.

Λύση στο πρόβλημα της ημερομηνίας εορτασμού του Πάσχα έδωσε η Α' Οικουμενική σύνοδος που έγινε στην Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ., η οποία λαμβάνοντας υπόψη ότι οι εβραίοι εόρταζαν το Πάσχα κατά την ημέρα της Πανσελήνου που γινόταν μετά την εαρινή ισημερία και επειδή ο Χριστός αναστήθηκε μετά την εορτή του εβραϊκού Πάσχα, δηλαδή μετά την εαρινή πανσέληνο, καθόρισε τον εξής κανόνα:

Το χριστιανικό Πάσχα πρέπει να εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την Πανσέληνο, που θα γίνει κατά την ημέρα της εαρινής ισημερίας ή μετά από αυτήν. Αν η πανσέληνος γίνει Κυριακή τότε το Πάσχα θα εορτάζεται την επομένη Κυριακή.

Αυτό έγινε για να μην συμπίπτει ποτέ το χριστιανικό με το εβραϊκό Πάσχα. Η πανσέληνος που συμβαίνει κατά ή μετά την εαρινή ισημερία λέγεται και πανσέληνος του Πάσχα ή πασχαλινή πανσέληνος.

Η Α' Οικουμενική σύνοδος ανέθεσε στον Πατριάρχη της Αλεξάνδρειας, πόλη στην οποία άκμαζε η αστρονομία τα χρόνια εκείνα, να φροντίσει τον καθορισμό της πανσελήνου του Πάσχα και κατ' επέκταση την ημερομηνία του Πάσχα για όλες τις χριστιανικές εκκλησίες. Στην Αλεξάνδρεια όμως χρησιμοποιούσαν τον κύκλο του Μέτωνα για τον προσδιορισμό των μελλοντικών Πανσελήνων, σύμφωνα βέβαια και με το Ιουλιανό ημερολόγιο.

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΤΩΝΑ

Ο Αθηναίος Αστρονόμος Μέτων (432 π.Χ.) ανακάλυψε ότι 235 συνοδικοί μήνες ισοδυναμούν με 19 τροπικά (ηλιακά) έτη.

ο συνοδικός μήνας είναι το χρονικό διάστημα μεταξύ δυο διαδοχικών ομωνύμων φάσεων της σελήνης (π.χ. μεταξύ δυο πανσελήνων ή μεταξύ δυο πρώτων τέταρτων) και είναι ίσος με 29,530588 ημέρες

το τροπικό έτος, είναι το χρονικό διάστημα ανάμεσα σε δυο διαδοχικές διαβάσεις του ήλιου από το εαρινό ισημερινό σημείο (κατά την φαινόμενη ετήσια κίνηση του ήλιου πάνω στην εκλειπτική) και είναι ίσο με 365,242199 (μέσες ηλιακές) ημέρες.
Αυτή η περίοδος των 19 τροπικών ετών ή 6940 ημερών περίπου, ονομάστηκε κύκλος του Μέτωνα ή κύκλος της σελήνης. Ο κύκλος αυτός είναι πρακτικά χρήσιμος, διότι αν καταγράψουμε τις ημερομηνίες των φάσεων της σελήνης επί 19 συνεχόμενα έτη, οι φάσεις θα επανέρχονται στις ίδιες ημερομηνίες και κατά την ίδια σειρά στα επόμενα 19 έτη κ.ο.κ.

Η ανακάλυψη αυτή έκαμε τεράστια εντύπωση στους Αθηναίους ώστε αποφάσισαν να γράψουν "χρυσοίς γράμμασι" σε όλα τα δημόσια καταστήματα τον αριθμό που φανερώνει την τάξη του εκάστοτε τρέχοντος έτους μέσα στον κύκλο του Μέτωνα.

Όμως ο κύκλος του Μέτωνα παρουσιάζει κάποιο σφάλμα. Το σφάλμα αυτό έχει συγκεντρωθεί από το 325 μ.Χ. και σήμερα είναι 5 περίπου ημέρες.

Με βάση λοιπόν τον κύκλο του Μέτωνα σχηματίσθηκε (από τους Αλεξανδρινούς αστρονόμους) ο πίνακας των πανσελήνων του Πάσχα, (Πασχάλιοι πίνακες) δηλαδή των μετά την 21η Μαρτίου Ιουλιανού ημερολογίου πανσελήνων, που ακόμη και σήμερα χρησιμοποιούν οι ορθόδοξοι Χριστιανοί, άλλοι αυτούσιο (π.χ. Ρώσοι) και άλλοι (π.χ. εμείς οι Ελληνες) σε σχέση και με το Νέο (Γρηγοριανό) ημερολόγιο.

Αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 1582 που η Καθολική εκκλησία καθιέρωσε το νέο (Γρηγοριανό) ημερολόγιο (αυτό που έχομε σήμερα και εμείς) για να διορθώσει τα συσσωρευμένο λάθος του παλαιού (Ιουλιανού) ημερολογίου (π.η.) (τότε υπήρχε 10 μέρες καθυστέρηση του π.η., δηλαδή η εαρινή ισημερία του 1582 αντί να γίνει στις 21/3 έγινε στις 11/3). Οι ορθόδοξοι Χριστιανοί, κυρίως από μίσος στον πάπα, δεν δέχτηκαν την ρύθμιση αυτή και ορισμένοι (οι παλαιοημερολογίτες) συνεχίζουν κανονικά μέχρι σήμερα να χρησιμοποιούν το π.η.

Όμως η Εκκλησία της Ελλάδας δέχθηκε το νέο ημερολόγιο (ν.η.) στις 10 Μαρτίου 1924, ακολουθώντας την Ελληνική πολιτεία που το είχε αποδεχθεί το 1923, αλλά χωρίς μετακίνηση του Πάσχα και των κινητών εορτών που εξακολουθούν να εξαρτώνται από το παλαιό ημερολόγιο (π.η.).

Aπό την ημερομηνία του Πάσχα εξαρτώνται πολλές γιορτές (π.χ., Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως 28 μέρες πριν το Πάσχα, Αγίου Πνεύματος 50 μέρες μετά το Πάσχα κλπ) γεγονός που δείχνει την σπουδαιότητα της ημερομηνίας του τόσο στο ορθόδοξο όσο και στο καθολικό εορτολόγιο.

Η ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥ OΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΑΣΧΑ

Ο υπολογισμός της ημερομηνίας του Πάσχα είναι ένα σύνθετο Μαθηματικό θέμα, αν και απαιτεί ουσιαστικά τις 4 πράξεις της αριθμητικής. Παλαιότερα την ημερομηνία του Πάσχα την υπολόγιζαν από ορισμένους πίνακες, τους περίφημους Πασχάλιους πίνακες. Σήμερα την ημερομηνία του Πάσχα (ορθοδόξου και καθολικού) την βρίσκουμε με ορισμένους Μαθηματικούς τύπους.

Για τον καθορισμό της ημερομηνίας του ορθόδοξου (Ιουλιανού) Πάσχα ενός έτους Ε, σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο (ν.η.).απαιτούνται :

α) Η εύρεση της ημερομηνίας της Ιουλιανής (Μετώνειας, όχι πραγματικής) πασχαλινής πανσελήνου, έστω ΙΡ μέρες Απριλίου με το ν.η. και

β) Ο υπολογισμός των ημερών από την επόμενη της προηγούμενης ημερομηνίας μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα, έστω Η ημέρες.

Τότε η ημερομηνία του Πάσχα θα είναι ΗΠ = ΙΡ + Η ημέρες Απριλίου.

Οι Καθολικοί (και Διαμαρτυρόμενοι) εορτάζουν το Πάσχα (Λατίνων Πάσχα) σύμφωνα με τον κανόνα της Α' Οικουμενικής συνόδου, όμως η εαρινή ισημερία και η εαρινή πανσέληνος προσδιορίζονται σύμφωνα με το Γρηγοριανό ή νέο ημερολόγιο (ν.η.), λαμβάνοντας ακόμη υπόψη και το σφάλμα του κύκλου του Μέτωνα, την λεγόμενη εκκλησιαστική πρόπτωση. Ας σημειωθεί ότι οι παλαιοημερολογίτες (που ακολουθούν το Ιουλιανό ημερολόγιο) έχουν Πάσχα πάντα την ίδια Κυριακή με τους ορθόδοξους, αλλά με ημερομηνία 13 μέρες (μέχρι το 2099) μικρότερη.

ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

Όπως είδαμε η Ελληνική πολιτεία το 1923 και στην συνέχεια η εκκλησία της Ελλάδας, δέχθηκε το νέο ημερολόγιο (ν.η.) στις 10 Μαρτίου 1924, αλλά χωρίς μετακίνηση του Πασχάλιου και των κινητών εορτών που εξακολουθούν να εξαρτώνται από το παλαιό ημερολόγιο (π.η.).

Έτσι άρχισαν τα προβλήματα με τις διαφορετικές ημερομηνίες του Πάσχα στην χώρα μας (και σε όσες χώρες έχουν όμοιες ρυθμίσεις). Αυτά οφείλονται στα δυο σφάλματα στα οποία στηρίζεται ο υπολογισμός της ημερομηνίας του ορθόδοξου Πάσχα :

α) Χρησιμοποιεί τον κύκλο του Μέτωνα που έχει ήδη συγκεντρωμένο σφάλμα 4-5 ημερών, δηλαδή δίνει την Μετώνεια (ή Ιουλιανή) πανσέληνο
4-5 μέρες αργότερα από την Γρηγοριανή (και με μεγάλη ακρίβεια πραγματική) πανσέληνο.

β) Χρησιμοποιεί το παλαιό ημερολόγιο για τον προσδιορισμό της εαρινής πανσελήνου, με αποτέλεσμα να μην χρησιμοποιεί την Γρηγοριανή πανσέληνο και έτσι μερικές πανσέληνοι αν και είναι μετά τις 20 Μαρτίου (ν.η) να μην τις θεωρεί πασχαλινές.

Αποτέλεσμα του πρώτου σφάλματος είναι να έχομε τον εορτασμό του ορθοδόξου Πάσχα πολλές φορές όχι την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο, αλλά την επομένη, όπως π.χ. το 2003.

Αποτέλεσμα του δευτέρου σφάλματος είναι να έχομε τον εορτασμό του ορθοδόξου Πάσχα πολλές φορές μετά την δεύτερη εαρινή πανσέληνο π.χ. το 2005.

Ενώ το πρώτο σφάλμα είναι μόνιμο, το δεύτερο μπορεί και να μην υπάρχει. Όταν η εαρινή πανσέληνος είναι από τις 30 Μαρτίου και μετά, τότε βοηθούντος του πρώτου σφάλματος, η Μετώνεια πανσέληνος δίνεται από τις 3 Απριλίου και μετά, και έτσι δεν υπάρχει το δεύτερο σφάλμα, αφού η πανσέληνος αυτή θεωρείται πασχαλινή (αφού είναι από τις 21/3 π.η. και μετά) και από τους ορθοδόξους.

Στην περίπτωση αυτή το Καθολικό Πάσχα συμπίπτει ή εορτάζεται νωρίτερα κατά μια (μόνο) βδομάδα από το Ορθόδοξο Πάσχα.

Κοινό Πάσχα έχομε όταν η Γρηγοριανή και η Ιουλιανή πασχαλινή πανσέληνος πέσουν από την Κυριακή μέχρι και το Σάββατο της ίδιας βδομάδας, οπότε την αμέσως επόμενη Κυριακή έχομε κοινό Πάσχα.

Έτσι π.χ. το 2004, που τυχαίνει να είναι και δίσεκτο, η Ιουλιανή πασχαλινή πανσέληνος δίνεται την Παρασκευή 9 Απριλίου (ν.η.), ενώ η Γρηγοριανή πασχαλινή πανσέληνος ήταν την Δευτέρα 5 Απριλίου (4 μέρες διαφορά λόγω του σφάλματος του κύκλου του Μέτωνα). Έτσι αίρεται τόσο το πρώτο σφάλμα (αφού είναι και οι δυο την ίδια βδομάδα) όσο και το δεύτερο, αφού η πανσέληνος είναι μετά τις 3 Απριλίου, οπότε έχομε κοινό Πάσχα την αμέσως επόμενη Κυριακή 11 Απριλίου. Το προηγούμενο κοινό Πάσχα ήταν το 2001 (15/4).

Το επόμενο κοινό Πάσχα θα είναι το έτος 2007 (8 Απριλίου), ενώ το αμέσως επόμενο κοινό Πάσχα σε έτος δίσεκτο θα είναι το 2028 (16 Απριλίου). Αν δεν συνεορτάζουμε, στην περίπτωση αυτή, έχομε μια βδομάδα ακριβώς νωρίτερα το Καθολικό Πάσχα από το Ορθόδοξο: έτσι π.χ. το 2003, η Ιουλιανή πασχαλινή πανσέληνος ήταν στις 20 Απριλίου (Κυριακή) και η Γρηγοριανή πασχαλινή πανσέληνος στις 16 Απριλίου (Τετάρτη), δηλαδή και οι δυο μετά τις 3/4, άρα δεν υπάρχει το δεύτερο σφάλμα. Υπάρχει όμως το σφάλμα των 4 ημερών (16/4-20/4) λόγω του κύκλου του Μέτωνα (αλλά και του ότι δεν πέφτουν την ίδια βδομάδα οι δυο πανσέληνοι) και έτσι είχαμε το Ορθόδοξο Πάσχα στις 27 Απριλίου, ενώ το καθολικό στις 20 Απριλίου, δηλαδή μια βδομάδα ενωρίτερα.

Το δεύτερο σφάλμα υπάρχει μόνο όταν η εαρινή πανσέληνος γίνει από 21- 29 Μαρτίου (ν.η.). Στην περίπτωση αυτή το Πάσχα των Καθολικών προηγείται αυτό των Ορθοδόξων από 4 μέχρι 6 βδομάδες και ενδέχεται να μην έχουμε Πάσχα τον Απρίλιο, όπως συνέβη το 2002.

Η Ιουλιανή πανσέληνος του Μαρτίου του 2005 θα είναι στις 29 Μαρτίου (με το ν. η.), δηλαδή στις 16 Μαρτίου με το π.η. Έτσι. δεν θεωρείται πασχαλινή για τους Ορθόδοξους (αφού είναι πριν τις 21 Μαρτίου π.η.). Η Γρηγοριανή όμως είναι στις 25 Μαρτίου - 4 μέρες ενωρίτερα - και θεωρείται (δίκαια) από τους καθολικούς Πασχαλινή και έτσι θα έχουν Πάσχα στις 27 Μαρτίου. Οι Ορθόδοξοι λοιπόν θα περιμένουμε την επόμενη πανσέληνο που γίνεται στις 28 Απριλίου, οπότε θα έχουμε Πάσχα την 1η Μαΐου.eortologio.gr

10 σχόλια

  1. ΠΟΥ ΝΑ ΣΤΗΡΙΧΤΕΙΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥΘΕΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΝΟΜΑ ΚΑΝΑΝΕ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΑΓΑΖΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΟΛΟΙ ΤΟ ΕΥΡΩ ΛΙΜΠΙΖΟΝΤΑΙ ,ΛΑΜΟΓΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ !!!!ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΚΙΦΗΝΕΣ ΚΟΡΟΙΔΕΥΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΙ ΚΟΥΤΟΤΗΛΕΟΡΑΣΑΚΗΔΕΣ ΤΑ ΧΑΒΟΥΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΓΡΑΒΑΤΩΜΕΝΑ ΛΑΜΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΣΥ ΡΟΥΣΣΟΠΟΥΛΕ ΑΝΤΕ ΓΕΙΑ ΣΤΟ ΠΥΡ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το ποστ είναι της φένιας.
    καρατσεκαρισμένο.

    αχ φένια, πουσαι φένια;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εσεις οι μαθηματικοί που ξέρετε τους Τύπους, μπορείτε να βοηθήσετε λίγο?
    Πότε είναι η σωστή ημερομηνία όταν θέλουμε να κάνουμε κλειτοριδ-εκτομή στις κορούλες μας?

    Ένας ραβίνος είπε ότι χωρίς αυτό και χωρίς την περιτομή για τα μικρά αγόρια, ποτέ δεν θα γίνουμε κανονικά βόδια.
    Λέει ότι μόνο ο εορτασμός Πεσάχ, δεν μας κάνει τέλειους γύφτους.

    Νομίζω ότι εδώ έχει δίκιο.
    Εμείς οι Έλληνες, γι' αυτό δημιουργήσαμε τα Μαθηματικά, για να μπορούμε να ενεργούμε με σχετική ακρίβεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χριστιανοί Φίλοι του Ισραήλ
    ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΙΣΡΑΗΛ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
    Όπως όταν περιμένει κανείς κάποιο πολύ αγαπητό του πρόσωπο, κοιτάζει κάθε λίγο στο ρολόι του σταθμού για να δει αν πλησιάζει η ώρα της άφιξης, έτσι και για όποιον περιμένει τον Ιησού Χριστό, το Ισραήλ είναι το ρολόι που δείχνει πόσο κοντά είναι ο ερχομός Του.

    Ο Κύριός μας Ιησούς, μας είπε πως όταν η συκιά βγάλει φύλλα ο καθένας καταλαβαίνει ότι πλησιάζει το καλοκαίρι. "Έτσι κι εσείς, όταν δείτε να γίνονται αυτά, ξέρετε ότι είναι κοντά, στις θύρες." (Μάρκος 13:28-29). Η ξερή συκιά ξανάβγαλε φύλλα από το 1948, όταν το Ισραήλ ξανάγινε κράτος στον τόπο που ο Θεός του όρισε με αμετάκλητη υπόσχεση (Γένεσις 13:14-17, Ψαλμός 105: 9-11), έπειτα από δυόμισι περίπου χιλιάδες χρόνια διασκορπισμού, διωγμών και πολιτικής ανυπαρξίας. Εχθροί και φίλοι του λαού αυτού βρέθηκαν μπροστά σ' ένα ιστορικό θαύμα. Από τότε οι δείκτες του ρολογιού Ισραήλ κινούνται προς το οριακό εκείνο σημείο που προσδοκά κάθε πιστό παιδί του Θεού.

    Το Ισραήλ δεν είναι μόνο ένα ρολόι μέσα στην ανθρώπινη ιστορία, που μας δείχνει τι εξέλιξη θα πάρουν τα γεγονότα και πόσο κοντά είναι το τέλος αυτής της επίγειας περιόδου. Είναι ένας τόπος κι ένας λαός για τον οποίο χτυπά η καρδιά του Θεού. "Σ' έχω ζωγραφίσει επάνω στις παλάμες μου.." λέει για την Ιερουσαλήμ (Ησαΐας 49:16), κι ακόμη “Δεν θα σιωπήσω για τη Σιών και δεν θα ησυχάσω για την Ιερουσαλήμ, μέχρις ότου η δικαιοσύνη της βγει σαν λάμψη και η σωτηρία της σαν μια λαμπάδα που καίγεται. Και τα έθνη θα δουν τη δικαιοσύνη σου κι όλοι οι βασιλιάδες τη δόξα σου... Και θα είσαι ένα στεφάνι δόξας στο χέρι του Κυρίου, και ένα βασιλικό διάδημα στην παλάμη του Θεού σου. Δεν θα ονομαστείς πλέον Εγκαταλειμμένη, ούτε η γη σου θα ονομαστεί πλέον Ερημωμένη, αλλά θα ονομαστείς: Η ευδοκία μου μέσα σ' αυτή, και η γη σου: Η νυμφευμένη. Επειδή... όπως ο νυμφίος ευφραίνεται στη νύμφη, έτσι και ο Θεός σου θα ευφρανθεί σε σένα." (Ησαΐας 62:1-5). Ο Ισραήλ είναι ο λαός που ο Θεός όρισε να γίνει το ξεχείλισμα της ευλογίας για όλη την ανθρωπότητα. "Αν η πτώση τους είναι πλούτος του κόσμου ....πόσο μάλλον η ολοκληρωτική επιστροφή τους; ...αν η αποβολή τους είναι συμφιλίωση του κόσμου, τί θα είναι η πρόσληψή τους, παρά ζωή από τους νεκρούς;”(Ρωμαίους 11:12-15).

    Ο τόπος που ζει ο Ισραήλ δόθηκε στον Αβραάμ και στο σπέρμα του με αιώνια διαθήκη (Γένεσις 13:14-17, Ψαλμός 105:9-11). Εκεί στο Ισραήλ, όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, ενσαρκώθηκε ο Υιός του Θεού κι έζησε σαν άνθρωπος, σαν ένας απ' αυτό το λαό. Εκεί στην Ιερουσαλήμ, στη Σιών, διαδραματίστηκε η σταύρωση και η ανάσταση του Χριστού, η λύτρωση του ανθρώπου κι ο θρίαμβος της ζωής πάνω στο θάνατο. Εκεί ο διάβολος δέχτηκε το θανατηφόρο πλήγμα που σύντριψε την κεφαλή του (Γένεσις 3:15). Εκεί το Άγιο Πνεύμα ξεκίνησε και σφράγισε την Εκκλησία. Εκεί θα ξανάρθει ο Χριστός και τα πόδια Του θα πατήσουν πάλι στο όρος από το οποίο αναλήφθηκε.

    Ο Κύριός μας είναι το Α και το Ω, η αρχή και το τέλος. Μόνο Αυτός μπορεί να πει:"Η βουλή μου θα σταθεί και θα εκτελέσω ολόκληρο το θέλημά μου." (Ησαΐας 46:10). Η βουλή του Θεού είναι αγαθή, και το θέλημά Του είναι σωτηρία και δόξα κι ευλογία.

    Ξέρουμε από την αρχή της δημιουργίας του κόσμου, ότι ο διάβολος αντιστρατεύεται στο θέλημα του Θεού προσπαθώντας να το ματαιώσει και να επιβάλει τα δικά του σχέδια. Είναι όμως ήδη νικημένος από τον Χριστό, και του έχει αφαιρεθεί το ισχυρότερό του όπλο, τα κλειδιά του Άδη και του θανάτου. Τώρα, σε μια απέλπιδα προσπάθεια, ο διάβολος πλανάται και πλανά όσους τον ακολουθούν, ότι θα ματαιώσει τα σχέδια του Θεού ως προς τα τέλη των καιρών. Όπως μισεί ό,τι έχει σχέση με το Θεό, μισεί και το λαό που ο Θεός έχει εκλέξει. Τα γεγονότα που διαδραματίζονται στη γη του Ισραήλ, παραποιούνται από τα στρατευμένα στον άρχοντα του σκότους μαζικά μέσα ενημέρωσης και παρουσιάζονται μονομερώς στον ήδη προκατειλημμένο κόσμο. Σε μια συντονισμένη προσπάθεια, που έκανε μέσα σ' όλους τους αιώνες της ανθρώπινης ιστορίας κι εξακολουθεί να κάνει, για να αφανίσει αυτό το λαό, αποσκοπεί στη ματαίωση των σχεδίων του Θεού και στην αποστέρηση της ανθρωπότητας από την ευλογία, που ο Θεός έχει υποσχεθεί πως θα της δώσει μέσα από τον Ισραήλ. Μα ο διάβολος είναι ο παντοτινά χαμένος, και το μόνο που μπορεί να επιτύχει είναι να συμπαρασύρει στην καταστροφή του όσους δεν θέλουν να αγαπήσουν την αλήθεια. (Β' Θεσσαλονικείς 2:10).

    Βέβαια ο Ισραήλ, αυτός ο ζωντανός εκπρόσωπος κάθε ανθρώπινης καρδιάς, όταν βρέθηκε στο σταυροδρόμι της επιλογής ανάμεσα στην ευλογία και την κατάρα, διάλεξε το δεύτερο και γεύτηκε πολύ πικρά τις συνέπειες της επιλογής του. Ο Θεός δεν είναι προσωπολήπτης. Δεν κλείνει τα μάτια Του στην ανομία, δεν χαϊδολογάει κακομαθημένα και ατίθασα παιδιά. Όπως κάνει στη ζωή του κάθε ανθρώπου, όποιον αγαπά τον παιδεύει για το αιώνιο συμφέρον του.

    Ο Θεός όμως είναι πιστός. Δεν παίρνει πίσω τις υποσχέσεις Του, ούτε μπορεί η κάθε πτώση ν' ανατρέψει τα σχέδιά Του. Όπως για τη πτώση του ανθρώπου είχε έτοιμο το σχέδιο της αποκατάστασής μας, μέσα από το σταυρό του Χριστού, έτσι και για την πτώση του Ισραήλ ο Θεός εργάζεται την αποκατάστασή του. "Σε καθάρισα, όχι όμως σαν ασήμι. Σ' έκανα εκλεκτό στο χωνευτήρι της θλίψης." (Ησαΐας 48:10). Κι αλλού λέει: " ... μέχρις ότου μείνετε σαν στύλος επάνω στην κορυφή ενός βουνού και σαν σημαία επάνω σ' έναν λόφο. Και έτσι θα προσμένει ο Κύριος για να σας ελεήσει..." (Ησαΐας 30:17-18).

    Από την εποχή του προφήτη Βαλαάμ και μέχρι σήμερα, ο Ισραήλ είναι ένας λαός μόνος. Η συμπάθεια που γνώρισε από μια μερίδα εθνών, μετά το ολοκαύτωμα που είχε υποστεί από τους Ναζί, ήταν μέσα στο σχέδιο του Θεού για να τον επιστρέψει στη γη του. Αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι κάτι μόνιμο, γιατί κάθε λαός και κάθε πρόσωπο, όσο έχει στηρίγματα, δεν ακουμπάει ολοκληρωτικά στο Θεό. Ο Θεός όμως είναι ζηλότυπος, γιατί η αγάπη Του είναι απόλυτη. Θα τα ζητήσει όλα, για να δώσει τα πάντα. Ο διάβολος θα προσπαθήσει να ξεσηκώσει με μίσος όλα τα έθνη ενάντια στο λαό του Θεού, αυτό όμως θα εξυπηρετήσει και πάλι τα σχέδια του Θεού. Μέσα από τις ωδίνες γεννιέται ήδη η αποκατάσταση του Ισραήλ.

    Φίλοι μας, που βρίσκονται αυτό τον καιρό στην Ιερουσαλήμ συμμετέχοντας στα παθήματα και στην αγωνία του λαού Ισραήλ, μας είπαν στο τηλέφωνο ότι ποτέ, σ' όλα τα χρόνια της διακονίας τους, δεν είδαν τόσο προβληματισμό και τόσο ενδιαφέρον για τον Μεσσία από τους Εβραίους, όσο τώρα. Μόνο σ' αυτούς απευθύνθηκαν αυτές τις ημέρες 1.100 άτομα ζητώντας Καινή Διαθήκη και τη βιντεοκασέτα "Ιησούς". Ανάλογες είναι και οι μαρτυρίες από πολλούς άλλους που ζουν ή ταξιδεύουν στο Ισραήλ. Το άγιο υπόλοιπο από το λαό αυτό, ετοιμάζεται.

    Ποιά πρέπει να είναι η δική μας θέση απέναντι στον Ισραήλ; Εκείνο που λέμε στην προσευχή μας: "Γενηθήτω το θέλημά Σου ως εν ουρανώ και επί της γης". Το θέλημα του Θεού στη συγκεκριμένη περίπτωση, μας γίνεται γνωστό μέσα από το λόγο Του: "...Όσοι ανακαλείτε τον Κύριο, μη φυλάγετε σιωπή. Και μη δίνετε σ' Αυτόν ανάπαυση, μέχρις ότου συστήσει, και μέχρις ότου κάνει την Ιερουσαλήμ μια αίνεση επάνω στη γη." (Ησαΐας 62:6-7).

    Τα ονόματα της Ραάβ και της Ρουθ, παρόλο που η μια ήταν Χαναναία και η άλλη Μωαβίτισσα, παρόλο που ο λαός τους ήταν εχθρικός απέναντι στο Θεό και στον Ισραήλ, γράφτηκαν για όλη την αιωνιότητα στη βίβλο της γενεαλογίας του Χριστού. Κι αυτό γιατί επέλεξαν την μερίδα της ευλογίας, το να είναι με το λαό του Θεού. Ο Θεός έχει πει για το λαό Του, "Θα ευλογήσω όσους σε ευλογούν και θα καταραστώ όσους σε καταρώνται." (Γένεσις 12:3). Τώρα είναι η εποχή που η κάθε καρδιά κρίνεται ανάλογα με τη θέση που παίρνει απέναντι στον αιώνιο λόγο του Θεού.

    Βέβαια ο Κύριος έχει σχέδια και για τους Άραβες. Υποσχέθηκε στον Αβραάμ να ευλογήσει τους απόγονους του Ισμαήλ. Ο Κύριος θέλει να ελευθερώσει τα πλήθη που είναι τυφλωμένα από το Ισλάμ. Έχουμε χρέος να προσευχόμαστε και για τη δική τους σωτηρία, αφού είναι κι αυτοί απόγονοι του Αβραάμ, του πατέρα της πίστης, και κατά συνέπεια πολύτιμοι στα μάτια του Θεού. Αυτή τη στιγμή στο Ισραήλ υπάρχουν και μεσσιανικές εκκλησίες από Ιουδαίους και χριστιανικές εκκλησίες από Άραβες, που συμβιώνουν αρμονικά και αδελφικά μεταξύ τους. Ο Κύριος μπορεί να πετύχει όσα ανθρωπίνως είναι αδύνατα, γι' αυτό πιστεύουμε ότι όλα τα σχέδιά Του γι’ αυτές τις έσχατες μέρες θα εκπληρωθούν. Ας είναι δοξασμένο το όνομα του δίκαιου Κριτή της γης.

    Αναρτήθηκε από Χριστιανοί Απολογητές στις 4:04 μμ 0 σχόλια
    Ετικέτες Το σημερινό Ισραήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν πατε να γαμηθητε εσεις και οι χριστιανοσυνη παλιοηλιθιοι που διαλυσατε την χωρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σχολιο:
    Η ΝΔ θα σας καταστρεψει ολους...ακομα και τους δεξιους...ξυπνηστε...θα καταστρεψει την Ελλαδα....ερχεται το τελος της Ελλαδας με την δεξια στην εξουσια!!
    Μονη λυση οι διπλες εκλογες!!

    11% η διαφορα....172 βουλευτς Πασοκ σην επομενη Βουλη...
    Δεν υπαρχουν οικολογοι...μονο 0,5% ειναι οι οικολογοι.....δεν υπαρχουν "αναποφασιστοι....ολοι ειναι αποφασισμενοι" να γκρεμισουν την δεξια!!!

    Αυτα ελεγε σημερα το πρωι στην Μηλιωνη ο Δρ Κουτσουκος...που πηρε την ευλογια του τ Αρχιεπισκοπου την Ανασταση......και που προτοιμαζει την τελικη πτωση της δεξιας εντος του μηνος!!

    Γιωργος Πασοκ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση