GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Επτά χρόνια πρωθιεραρχικής διακονίας στην Αφρική του 21ου αιώνα...

Του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρου Β’ “Η ζωή ενός Πατριάρχου, η θυσία του, η διάθεσή του να αγαπά, να αναλώνεται καθημερινώς κοντά στο λα...

Του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρου Β’
“Η ζωή ενός Πατριάρχου, η θυσία του, η διάθεσή του να αγαπά, να αναλώνεται καθημερινώς κοντά στο λαό του Θεού είναι η μεγίστη υπόθεσις και το κλειδί διά την επιτυχίαν. Η Χάρις του Παναγίου Θεού κατέστησεν ημάς κοινωνούς, προστάτας, φύλακας, πνευματικούς οδηγούς, πατέρες, αδελφούς με διάθεσιν μαθητείας και συνοδοιπορίας πλησίον των αδελφών μας οι οποίοι περιμένουν να πιστέψουν εις τον Χριστόν. Εις το Ευαγγέλιο της αγάπης, της ειρήνης και της δικαιοσύνης."
Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω κατά επτά χρόνια, ενθυμούμαι τα λόγια αυτά του Ἐπιβατηρίου λόγου μου και αναλογίζομαι γιατί η 9η Οκτωβρίου του 2004 αποτελεί διακριτό σημείο αναφοράς, αλλά και καθοριστικό σημείο τομής σε σχέση με αυτά που προηγήθηκαν και...
με αυτά που ακολούθησαν. Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω επτά χρόνια, ενθυμούμαι τα λόγια αυτά και αναμετρώ το βάρος της αποστολής: να συνεχίσω την αδιατάρακτη αλυσίδα Πατριαρχικής διακονίας και προσφοράς προς το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Αλεξανδρινής Εκκλησίας.
Η αποστολή αυτή εμπεριείχε εξ αρχής μια διπλή πρόκληση, τη διατήρηση της ιστορικής συνέχειας και την προώθηση της ιεραποστολής. Κατά το πρώτο σκέλος η αγωνία επικεντρώθηκε και ο κόπος αναλώθηκε ώστε να περιφρουρηθεί, να αναδειχθεί και να εκφρασθεί στο σήμερα η Αποστολική παρακαταθήκη της Δευτερόθρονης Εκκλησίας, όπως αυτή κληροδοτήθηκε από τον πρώτο Επίσκοπο Αλεξανδρείας, τον Αποστόλο και Ευαγγελιστή Μάρκο και επεκετείνεται στους αιώνες ως αρχή και στάση ζωής.
Καρποί της ιερής αυτής παράδοσης αποτελούν τα έργα χειρών ανθρώπων, οι οποίοι, αν και ενίοτε κλυδωνιζόμενοι από πλήγματα δεινά, αν και ενίοτε χειμαζόμενοι από συνθήκες αντίξοες, αγωνίστηκαν να διατηρήσουν με κάθε τίμημα την υλική και πνευματική αυτοτέλεια της Αλεξανδρινής Εκκλησίας.
Ίσως κάποιοι να αναρωτιούνται περί της σκοπιμότητας ανάληψης έργων ανακαίνισης και ανάδειξης της Πατριαρχικής Έδρας, της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης, της Ιεράς Πατριαρχικής Μονής του Αγίου Σάββα στην Αλεξάνδρεια, της Ιεράς Πατριαρχικής Μονής του Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο, των ελληνορωμαϊκών υδατοδεξαμενών στα υπόγεια του Πατριαρχικού Οίκου. Θα πρέπει να αναλογιστούν ότι η ιστορία θα μας κρίνει για την αμέλεια μας, αν δεν διασώσουμε τα βιώματα, τις γνώσεις και τις εμπειρίες του παρελθόντος, όπως αποτυπώθηκαν στα μνημεία που ανακαινίζονται. Θα πρέπει να αναλογιστούν ότι οι επερχόμενες γενεές θα μας κρίνουν για την απρονοησία μας, αν δεν διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού την πρώτη ύλη που εκείνες θα χρησιμοποιήσουν για την διαμόρφωση της ιδιαίτερης τους φυσιογνωμίας.
Είναι αλήθεια ότι οι δυσκολίες αλλά και οι αγωνίες ήταν και είναι πολλές: να αξιολογηθούν οι προτεραιότητες, να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι, να εκδοθούν οι απαραίτητες άδειες, να επιβλεφθεί η εξέλιξη των εργασιών, να διατηρηθεί η πατίνα του χρόνου από την επέλαση της νεωτερικότητας. Τίποτα ωστόσο δεν μπορεί να συγκριθεί με την ικανοποίηση που νιώθει κανείς αντικρίζοντας ένα χειρόγραφο αποκατεστημένο, μια εικόνα συντηρημένη, ένα χώρο λατρείας να επιστρέφει ανακαινισμένος στον φυσικό του δικαιούχο, το ποίμνιο της Ανατολής.
Το ποίμνιο που, παρά την δραματική αλλαγή των ιστορικών παραμέτρων, δεν υποστέλλει τη σημαία της Ορθοδοξίας. Το ποίμνιο που, παρά την ανατροπή των πληθυσμιακών δεδομένων, δεν παραδίδει τα κλειδιά της ορθόδοξης παράδοσης. Το ποίμνιο που, εν μέσω των σαρωτικών αλλαγών της αραβικής άνοιξης, διατηρεί ενεργό το στίγμα του στις τοπικές κοινωνίες. '
Και εάν το ποίμνιο της Ανατολής αντανακλά με την παρουσία του την ιστορική συνέχεια που δυναμικά τέμνει το παρόν, το ποίμνιο της Αφρικής αντανακλά μέσω της ιεραποστολής το δυναμικό άνοιγμα του παρόντος προς το μέλλον. Σε αυτό το πεδίο η πρόκληση ήταν ήδη γνωστή από την διακονία μου στο Καμερούν και στο Ζιμπάμπουε και δεν ήταν άλλη από το πως, εντός ενός διαφορετικού πολιτισμικού περιβάλλοντος, μπορείς να διαμορφώσεις ένα βιώσιμο, αυτοδιαχειριζόμενο, αυτάρκες και επεκτεινόμενο ιθαγενή εκκλησιαστικό οργανισμό στα πρότυπα των πρώτων Αποστολικών εκκλησιών. Σε αυτό το πεδίο η αγωνία είχε ήδη βιωθεί, απλά έλαβε άλλες διαστάσεις πλέον και δεν ήταν άλλη από το πως θα καρποφορήσει ο σπόρος του Ευαγγελικού λόγου σε μια ήπειρο που στο παρελθόν πολλά υπέφερε από την επιβολή αποικιοκρατικών και ιμπεριαλιστικών πολιτικών.
Έχοντας το ακριβό προνόμιο να πλαισιώνομαι από εκλεκτούς Ιεράρχες, θυσιαστικά αφοσιωμένους στην πολυτίμητη διακονία τους, εργάστηκα για την θεμελίωση στην αφρικανική συνείδηση ότι η Εκκλησία είναι Σώμα Χριστού και όχι μία ακόμη φιλανθρωπική οργάνωση. Γι’ αυτό το λόγο κατά τις οδοιπορείες μου ανά την Αφρική, άμεση προτεραιότητα δόθηκε στη εμβάθυνση του μηνύματος της Ορθοδοξίας όπου υπάρχουν ευήκοα ώτα και ανοικτές καρδιές, ακόμα και σε πρόχειρες χορτοκαλύβες ή και κάτω από τη σκιά των δέντρων.
Είναι αλήθεια ότι δυσυπέρβλητα ζητήματα διαρκώς αναφύονται αναφορικά με την οργάνωση, την χρηματοδότηση και την επάνδρωση της ιεραποστολής, την εκπαίδευση των στελεχών, την μετάφραση στις τοπικές διαλέκτους των ιερών και λειτουργικών κειμένων, τον ελλοχεύοντα συγκριτισμό. Τα ζητήματα αυτά πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν διότι ιεραποστολή σημαίνει προσφορά μέσα από τη διαχείριση μιας ζωντανής μα πάνω απ’ όλα ρευστής και ευμετάβλητης πραγματικότητας στο σύνολο των πενήντα πέντε κρατών που συναπαρτίζουν την αφρικανική ήπειρο.
Γι’ αυτό το λόγο η προσπάθεια δεν αναλώθηκε μόνο στην ενίσχυση των υπαρχόντων δομών, αλλά και στην επέκταση και τον πολλαπλασιασμό τους όπου καινούργιες ανάγκες δημιουργούνται. Προς αυτή την κατεύθυνση ο επισκοπικός χάρτης της Αλεξανδρινής Εκκλησίας μετασχηματίζεται ώστε οι σκαπανείς της αποτελεσματικότερα να εργαστούν προκειμένου να συμβάλλουν στην επούλωση των μετεμφυλιακών τραυμάτων στη Ρουάντα και στη Σιέρρα Λεόνε ή στην ευδοκίμηση του ορθόδοξου μηνύματος στο εύφορο έδαφος του αναδυόμενου Νοτίου Σουδάν.
Σε κάθε περίπτωση, ως προϋπόθεση τέθηκε και διαρκώς τίθεται η άρση πάνω από τις συμβάσεις του ανεπτυγμένου κόσμου και η άμεση επαφή και επικοινωνία με όρους σεβασμού με την ιδιάζουσα αφρικανική ψυχολογία. Ως προϋπόθεση τέθηκε και διαρκώς τίθεται η υπέρβαση των κοινωνικών και πολιτιστικών φραγμάτων, χωρίς ωστόσο αυτό να συνεπάγεται την απόσπαση του αφρικανού αδελφού από την πολιτισμική του ιδιαιτερότητα.
Βεβαίως ο αντικειμενικός στόχος ήταν και παραμένει η παρουσίαση με τρόπο κατανοητό της ορθόδοξης πίστης με την ελπίδα ο προσεγγιζόμενος, είτε ως μονάδα, είτε ως σύνολο, ελεύθερα να επιλέξει και συνειδητά να αποδεχθεί την Ορθοδοξία ως το δρόμο προς την σωτηρία. Ωστόσο η ορθόδοξη ιεραποστολή ήταν και παραμένει παράλληλα φορέας ευρύτερων αλλαγών, καθώς δεν ξεχνά ότι η Αφρική περιλαμβάνει τη συντριπτική πλειοψηφία των φτωχότερων ανθρώπων παγκοσμίως.
Γι’ αυτό και οι δημιουργούμενοι ιεραποστολικοί πυρήνες, πέρα από την σπορά της Ευαγγελικής αλήθειας, εργάζονται και για την δημιουργία δομών προώθησης της οικονομικής ανάπτυξης, εναλλακτικών τρόπων αγροτικής παραγωγής, του αλφαβητισμού, της εκπαίδευσης, της υγειονομικής περίθαλψης, της δημιουργίας κοινωφελών ιδρυμάτων και της παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας αδιακρίτως. Απαρέγκλιτος άξονας για τα χρόνια που πέρασαν υπήρξε η αρχή πως σε καμία περίπτωση η προσέλευση στην Ορθόδοξη πίστη δεν αποτελεί προαπαιτούμενο. Κι αυτό διότι συνιστά κοινό τόπο για τα στελέχη του ιεραποστολικού έργου ότι η απάλυνση της ανθρώπινης δυστυχίας και του ανθρώπινου πόνου είναι έκφραση της ανιδιοτελούς αγάπης προς την ζωντανή εικόνα του Θεού, τον άνθρωπο.
Ολοκληρώνοντας τις σκέψεις που ξεπήδησαν στο μυαλό τη μέρα αυτή που αναλογίζομαι τα επτά χρόνια που πέρασαν από την 9η Οκτωβρίου του 2004, καταλήγω ότι η ελπίδα και το όραμα, όσο κι αν η πορεία τους ανασταλεί από δυσκολίες και προσκόμματα, πάντοτε βρίσκουν διεξόδους έκφρασης και υλοποίησης ακόμα και κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες. Η ελπίδα και το όραμα θα μπορούσαν να συνοψιστούν στο τρίπτυχο: ακέραιη διατήρηση της ορθόδοξης Αποστολικής παρακαταθήκης, οργανική εμφύτευση της στη διψώσα για πνευματική αναγέννηση αφρικανική γη και μετασχηματισμός μέσω αυτής της ζωής των αφρικανικών λαών.
Οι ύφαλοι και οι σκόπελοι πάντοτε θα παραμονεύουν στο ταξίδι της ζωής. Δεν φοβίζουν, αλλά αντιθέτως οξύνουν την ικανότητα υπέρβασης τους. Μοναδική μου αγωνία παραμένει, από την στιγμή που η Θεία Πρόνοια μου επεφύλαξε την ευθύνη της συνέχισης της επιμαρτυρίας του Εφόρου της Αλεξανδρινής Εκκλησίας Αγίου Μάρκου, η ασφαλής πλοήγηση της νοητής ολκάδος της στον διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο του 21ου αιώνα.

4 σχόλια

  1. Ποιος σε πληρώνει, ποιος σου ανέθεσε και εξουσιοδότησε να πας στην Αφρική;

    Ποιος σε διορισε και κατέστησε υμάς κοινωνούς, προστάτας, φύλακας, πνευματικούς οδηγούς, πατέρες, αδελφούς με διάθεσιν μαθητείας,

    Γιατί πρέπει να εχουν οι Αφρικανοι προστάτες, γιατί να γίνουν χριστιανοί, τοσα χρόνια που δεν ηταν δεν ζούσαν καλά;

    Τί εγωιστική ιμπεριαλιστική θρησκεία είναι αυτή που θέλει ολοι να πιστέψουν εις τον Χριστόν!

    Και οταν γίνουν Χριστιανοί και ΟΚΝΗΡΟΙ σαν και σενα, θα πάρουν τη πρώτη βάρκα και θα μπαρκάρουν για Ευρώπη.
    Χρειάζονται οι δούλοι, ακόμα και στις μέρες μας.

    Αμα πιστεύουν στο Βούδα, στον Αλλάχ, στα δένδρα ή

    στον εαυτό τους!

    Σε πειράζει;

    Αλλά,

    ποιός σε πληρώνει εσένα, και το ιεραπολστολικό σου έργο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε πολλα εχει δικηο ο προηγουμενος
    ομως η αληθεια ειναι οτι πραγματι μονο ο Ιησους Χριστος σωζει !
    Ομως, εσεις οι παπαδες σφετεριστηκατε τις Θεϊκες εξουσιες και αλλαξατε το Ευαγγελιο με αποτελεσμα ο κοσμος βλεποντας σας να ΔΥΣΠΙΣΤΕΙ στα λογια σας, που πολλες φορες ειναι σωστα αλλα οι πραξεις σας ΟΧΙ
    Ζειτε μεσα στο χρυσαφι και την χλιδη, γιατι; Ο Χριστος ετσι ηταν;
    Θα μου πεις αυτα ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ την δοξα της εκκλησιας.
    Για ΟΛΑ υπαρχουν ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ, οταν θελουμε!
    Πεταξτε τα χρυσαφια σας επιτελους!
    Δεν ειστε ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΕΣ γιατι ντυνεστε σαν να ειστε τετοιοι;
    Εκλιπων αρχιεπισκοπος εδω στην ελλαδα, ειχε δεκαδες στολες, πολλων εκατομμυριων ευρω εκαστη!
    Προς τι;
    Σταρ του χολιγουντ ηταν;
    "Μου αρεσει" ειχε εξομολογηθει σε φιλο του παπα-αρχιμανδριτη.
    Τι θα πει σου αρεσει;
    Ειναι σωστο;
    Θα μου πεις τωρα τι ψαχνω...

    Σωστα.
    Και βγαλε αυτη την κοκκινη ρομπα, βαλε κατι πιο σοβαρο για την ηλικια σου και απλο.
    Για να μην σας σιχαινομαστε οταν σας βλεπουμε
    Για να μπορουμε να σας ακουμε οταν μιλατε
    για να συμβαδιζουν τα λογια σας με τα εργα σας

    και σταματα να γραφεις στα blogs, δεξια και αριστερα, γιατι ποσως μας ενδιαφερει
    να μεινεις εκει στη ωραια και ζεστη αλεξανδρεια και να φροντιζεις για το ανοθευτο κηρυγμα του ευαγγελιου
    ειθε ο Κυριος να σε φωτιζει στο σωστο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΩ ΓΙΑΤΙ ΠΟΝΑΩ ΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΞΗ,ΑΛΛΑ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΜΑΧΗΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΤΩΝ ΒΑΡΩΝΩΝ ΑΠΟ Ο,ΤΙ Ο ΣΑΜΑΡΑΣ.
    ΔΕΝ ΤΟΝ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΟΝ ΣΑΜΑΡΑ.ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΟΤΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΠΕΙΛΗΣΕΙ ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ.
    ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΕΙΧΑΝ ΦΟΒΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝ ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟ.
    Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΣ ΑΡΧΗΓΟΣ,ΔΕΝ ΤΟΥ ΑΞΙΖΕ ΤΕΤΟΙΟ ΤΕΛΟΣ ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΟΠΩΣ ΕΓΩ ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΡΟΣΩΡΙΝΟ.
    ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΑΚΟΜΑ ΣΕΛΙΔΕΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ.
    ΤΟ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΠΟ ΟΣΟΥΣ ΕΤΡΕΧΑΝ ΞΟΠΙΣΩ ΤΟΥ,ΤΟΤΕ ΣΤΙΣ ΚΑΛΕΣ ΕΠΟΧΕΣ,ΤΩΡΑ ΤΟ ΠΑΙΖΟΥΝ ΑΠΟΣΤΑΣΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΞΕΧΝΑΝΕ!
    ΑΛΛΑ,ΟΠΩΣ ΣΥΝΗΘΙΖΕΙ ΝΑ ΛΕΕΙ ΚΙ ΕΝΑΣ
    ΦΙΛΟΣ ΕΔΩ ΣΤΟ PRESS,ΟΤΑΝ ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΤΕΒΕΙ Ο ΒΡΑΧΟΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΕΚΕΙ!
    ΚΑΙ,ΘΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΑ ΕΓΩ,ΜΕΤΑ ΤΗ ΧΟΥΝΤΑ ΘΑ ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΠΑΛΙ ΤΟΝ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ ΝΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ!ΟΠΩΣ ΤΟΤΕ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν με ενδιαφέρει ποιά είναι η στάση και η θέση του καθένα απέναντι στους θεσμούς, πολιτικούς, θρησκευτικούς ή άλλους.
    Αλλά είναι μέγιστο το ατόπημα όλων αυτών που προσπαθούν να ψέξουν τον πατριάρχη Θεόδωρο. Ο οποίος επιτελεί ένα λαμπρό έργο μέχρι τις εσχατιές της Αφρικής. Το έργο του λαμπρό και δεν επικεντρώνεται τόσο στον προσηλυτισμό που λένε κάποιοι αλλά στη βοήθεια πρωτίστως υλική και μετά πνευματική στον ταλαίπωρο κάτοικο της Αφρικής.
    Έχει κινδυνεύσει, έχει αρρωστήσει, έχει κοιμηθεί σε καλύβες χιλιόμετρα μακριά στα βάθη της ζούγκλας, έχει μεταφέρει ο ίδιος φάρμακα και φαγητό σε ετοιμοθάνατα παιδιά εκεί που και το γαϊδουράκι φτάνει με δυσκολία, έχει παραστεί σε γέννες νεαρών κοριτσιών σε καλύβες και έχει κλάψει γιά τον ανθρώπινο πόνο που βλέπει μπροστά στα μάτια του.
    Έχω τη τύχη και τη χαρά να γνωρίζω τον πατριάρχη. Γιά όσους δεν γνωρίζουν τον ιερωμένο και άνθρωπο είναι ένας πολύ απλός και καταδεκτικός άνθρωπος που νοιάζεται γιά τον συνάνθρωπό του και αφιέρωσε κυριολεκτικά τη ζωή του στον ιερό σκοπό της προσφοράς. Αλήθεια πόσιμαπό μας γνωρίζουν ή ενδιαφέρθηκαν ποτέ να μάθουν τι κάνει εκεί στην Αφρική αυτός ο άνθρωπο?
    Ξέρετε πολλούς που θα ήταν διατεθειμένοι να αναλάβουν το βαρύ φορτίο να γυρνάνε την Αφρική προσπαθώντας στο μέτρο του δυνατού να απαλύνουν τον ανθρώπινο πόνο?
    Καμία σχέση με τους καρεκλοκένταυρους αρχιερείς που ...τρέφουν κοιλιά στις πολυθρόνες των Ελλαδικών μητροπόλεων.
    Καλό είναι να σεβόμαστε μερικά πράγματα και να αφήσουμε τις βλακείες περί καπιταλιστικής - ιμπεριαλιστικής θρησκείας κ.λ.π
    Προφανώς αυτός που είπε πιό πάνω ότι γιατί θα πρέπει να τους διαδώσουμε τον Χριστιανισμό και την Αγάπη του Θεού, ασφαλώς και είναι ή άθεος ή πρεσβεύει κάποια άλλη θρησκεία. Γιατί αν ήταν χριστιανός θα ήξερε ότι ο Χριστός προέτρεψε τους μαθητές Του να ταξιδεύσουν στο κόσμο και να διδάξουν το Λόγο Του Θεού.
    Να σας πω, αν αυτό μπορεί να έχει κάποια σημασία, ότι ο πατριάρχης Θεόδωρος Β' είναι από το Ηράκλειο και είναι θείος του γνωστού μας πρωην ποδοσφαιριστή και νυν παράγοντα Νίκου Μαχλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση